Bible utlačuje ženy!
Dnes večer jsem měla přednášku o literatuře, kde jsme narazili na feminismus. Vždy když na taková témata dojde, je v tom hodně emocí. Posluchárna byla ze ¾ plná dívek, zbytek byli kluci, přednášejícím byl poměrně mladý profesor. Začal nevinou otázkou: "Myslíte si, že máme rovnost? Je tu rovnost mezi muži a ženami?" (jelikož jsem na erasmu ve Španělsku, bavili jsme se právě o situaci ve Španělsku). Přednáška trvá tři hodiny, takže se tam nikdo moc neměl k odpovědi. My v předních řadách jsme celkem tiše něco mumlali a ti vzadu tloukli špačky. V zásadě jsme se ale shodli na tom, že volit můžeme všichni od 18, stejně tak je to s pitím alkoholu a řízením a tak podobně. Takže rovnost tu máme. Já na chvíli doufala, že se posuneme k dalšímu tématu, v tu chvíli bych brala i ruský formalismus. Jenže diskuze pokračovala. Jedna slečna v první řadě se celkem hlasitě ohradila, že sice rovnost máme ale jsou tu takové zdánlivé detaily, co to kazí. Například platy, vnímání společnosti, představa ženy jako matky a jako princezny a tak podobně. Vzadu už se mezitím stihli probudit, jelikož atmosféra celkem zhoustla.
Profesor skoro skákal radostí, že mu slečna takhle nahrála. "Ano! Přesně tak! A víte proč? Protože základy sexismu už máme ve staré literatuře. Vemte si třeba takovou Bibli, kniha Genesis." Trochu mě zamrazilo a začala jsem se modlit, ať tuhle diskusi nějak zvládnu. Vážně jsem chtěla těm lidem vysvětlit, že Bible není sexistická a Ježíš není machista.
V čem je podle některých feministek Bible sexistická?
Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: "Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?" Žena hadovi odvětila: "Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: 'Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.'" Had ženu ujišťoval: "Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé." Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, strom slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl. (Genesis 3, 1-6)
Takže si to shrneme. Bůh přivede člověka do zahrady, kde je fůra stromů, které může člověk užívat dle svého uvážení, až na jeden. Na tomhle zakázaném stromě se houpá had, který začne ženu přemlouvat, aby si utrhla jablko. Žena říká ne, my nemůžeme, Bůh to zakázal. Had se nedá a dál tlačí na pilu. Žena si řekne, že vlastně má na to jablko docela chuť a utrhne ho. Ochutná ho a v tom se objeví muž a vidí, že žena má chutně vypadající jablko. Když mu ho nabídne, samozřejmě si vezme, protože je to jablko, vypadá fakt dobře a on má hlad. dál už to všichni známe.
Celkem nevinný obraz, který najdeme na začátku Genesis se v rukou feministek promění v něco docela jiného. Podle některých feministek Bible ukazuje ženu jako tu slabou, která nese veškerou vinu za to, že je teď lidstvo v tomhle srabu. Žena podlehne pokušení a pak jako by to bylo málo, ještě svede muže, aby taky jedl. Absurdní co?
Proč si myslím, že není Bible sexistická?
- 1. Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši. (Galatským 3, 28)
- 2. Bůh se rozhodl zachránit lidstvo, dát lidem ještě jednu šanci, skrze ženu. Marie je ta, která má v rukou tuhle moc. Když se jí zjeví anděl s informací, že porodí syna z ducha svatého, mohla by klidně říct "Ne! Já chci dělat kariéru!" (Jasně, tehdy by to určitě neřekla, ale chápete mě. Mohla prostě říct ne.)
- 3. Potom Ježíš procházel městy a vesnicemi a přinášel radostnou zvěst o Božím království; bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal sedm démonů, Jana, žena Herodova správce Chuzy, Zuzana a mnohé jiné, které se o ně ze svých prostředků staraly. (Lukáš 8, 1-3)
Ženy doprovází Ježíše, bere je mezi sebe a své učedníky. Něco naproste nemyslitelného v té době. Stejně jako to byla žena, kdo první zjistil, že Ježíšův hrob je prázdný a že Ježíš byl vzkříšen!
- 4. Tahle myšlenka není z mé hlavy, patří někomu mnohem chytřejšímu, než jsem já. Ale uchvátila mě natolik, že se o ni s vámi podělím. Co když interpretujeme příběh o prvním hříchu jinak. Kdo je lepším pokušitelem? Člověk nebo ďábel? Pravděpodobně ďábel. Takže co když žena není ta slabá, co snadno holka je fakt oříšek, kdežto chlapa nemusíte moc přemlouvat, tomu stačí říct a on se ani nesnaží se pokušení bránit. (Vyvedeno celkem do extrému.)
v tomhle článku už se nechci pouštět do obrazu ženy jako rodičky a té co doma uklízí a stará se o děti, ale určitě se k tomu taky někdy dostanu. Dovolte mi ale poslední myšlenku na závěr. Nikdy mě nenapadlo si příběhy v Bibli interpretovat tímhle způsobem, jako by byly nějak sexistické. Ani obyčejné pohádky jako Karkulku, Popelku a Sněhurku jsem tak nebrala. A myslím že je to tím, že u nás doma to vždy fungovalo až moc demokraticky. (Tohle je nadsázka, nestěžuju si!) Pamatuju si, že vždycky když jsem něco chtěla, šla jsem nejdřív za taťkou, protože se jevil jako snazší cíl. Nicméně mi vždy řekl "Zeptej se maminky." a maminka mi řekla "A už jsi se ptala tatínka?"
Ne vážně, u nás doma byla vždycky moc zdravá atmosféra, pokud se naši někdy hádali nedělali to před námi. A když už jsem jako starší byla svědkem nějaké "hádky" (dávám to do uvozovek, protože se tomu ani nedá říkat hádka), tak se jeden či druhý (skoro vždy oba) tomu druhému omluvili a všechno bylo zase normální. Pochybuju, že se moje maminka někdy viděla jako stroj rodící děti, který v mezičase vaří a uklízí. Stejně tak se určitě taťka neviděl jako diktátor, co to všechno rozhodne a žádná diskuse nebude. A přesně tak by to mělo být. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi, že většina žen co jsou agresivními feministkami, nezažily jako děti tuhle otcovskou lásku.
Přestávám prokrastinovat a jdu se učit. Teda až potom co si uvařím kotel teplého čaje, jelikož nám nejde topení a u mě v pokoji je příjemných 6 stupňů...
Josephine